«ارائه خانم غنیان با موضوع بازاریابی اینترنتی مربوط به کلاس بازارشناسی استاد سعید ادیبی»
اینترنت و سایر رسانه های دیجیتال، بازاریابی را تغییر داده اند. برای مشتریان انتخاب زیادی از کالاها و خدمات به همراه دارند.
به سازمان ها اجازه می دهند به بازارهای جدیدی وارد شوند، خدمات جدید ارائه دهند، راز تکنیک های ارتباطی آنلاین استفاده کنند و به رقابت با سازمان های بزرگتر بپردازند.
برای کارکنان فرصت جدیدی جهت توسعه مهارت های جدید و بهبود رقابت پذیری شرکت ایجاد می کند. ضمنا اینترنت تهدیداتی را برای سازمان بوجود می آور، بطور مثال رقبای جدید پا به میدان می گذارند.
اولین وب سایت (سال 1991) Info.cern.ch
امروزه بیش از یک میلیون نفر در سراسر دنیا به طور منظم از وب جهت یافتن محصولات، سرگرمی، همسر و ... استفاده می کنند.
تعریف: تحقق اهداف بازاریابی از طریق استفاده از تکنولوژی های دیجیتالی.
تکنولوژی های دیجیتال شامل: وب سایت، ایمیل، موبایل، ماهواره ...
این تکنیک ها جهت پشتیبانی از اهداف، بدست آوردن مشتریان جدید، ارائه خدمات به مشتریان کنونی، توسعه ارتباط با مشتری و ... بکار می روند.
اگر بخواهیم بازاریابی اینترنتی موفق شود، ضرورت دارد این تکنیک ها با رسانه های سنتی (چاپی، تلویزیون، پست و ...) بکار رود.
E-Marketing نسبت به Internet Marketing قلمرو وسیع تری دارد و به رسانه های دیجیتال مانند وب، ایمیل، رسانه های بی سیم ارجاع داده می شود. شامل مدیریت داده های مشتریان دیجیتالی و سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان الکترونیکی (E-CRM) می باشد.
بازاریابی یک فرآیند مدیریتی است که مسئولیت شناسایی، پیش بینی و ارضای نیازهای مشتریان را دارد.
در ادامه به آنچه که بازاریابی در آن کاربرد دارد خواهیم پرداخت:
Identifying: اینترنت می تواند برای تحقیقات بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد تا نیازها و خواسته های مشتریان را شناسایی کند.
Anticipating: اینترنت یک کانال اضافی را ایجاد کرده که از طریق ان مشتریان به اطلاعات دسترسی پیدا می کنند وخریداری می کنند.
Satisfying: عامل کلیدی موفقیت در E-Marketing ایجاد رضایت در مشتری از طریق کانال الکترونیکی است. سهولت استفاده، عملکرد مناسب و ...
Digital Marketing: شبیه E-Marketing است.
هر دو مدیریت و اجرای بازاریابی را از طریق رسانه های الکترونیک نظیر وب، ایمیل، تلویزیون تعاملی، رسانه های بی سیم و ... به عهده دارند. از طریق استفاده از تاکتیک های بازاریابی به حمایت از فعالیتهای بازاریابی جهت کسب و حفظ مشتریان سودآور می پردازد.
E-Commerce و E-Business شبیه هم هستند اما قلمرو آنها متفاوت است. (E-Business بزرگتر)
E-Commerce عبارتست از معاملات مالی و اطلاعاتی بین یک سازمان و ذینفعان بیرونی و شامل 2 دیدگاه زیر می باشد:
Sell-Side E-Commerce (در رابطه با فروش کالا و خدمات به مشتریان است)
Buy-Side E-Commerce (در رابطه با خرید و تامین منابع از سازمان است) (B2B)
E-Business استفاده از تکنولوژی دیجیتال جهت مدیریت دامنه ای از فرآیندهای کسب و کار
استراتژی بازاریابی دیجیتال:
تصمیمات استراتژیک برای بازاریابی اینترنتی همسان با تصمیمات در بازاریابی سنتی است.
تعامل و ادغام بین کانالهای اینترنت و سنتی بخش کلیدی توسعه استراتژی بازاریابی اینترنتی است.
یک استراتژی بازاریابی اینترنتی اثربخش می بایست:
- با سایر استراتزی های کسب و کار هماهنگ باشد.
- از اهداف روشنی برای کسب و کار و توسعه برند استفاده کند.
- از لحاظ انتخاب نوع مشتریان دارای ثبات باشد.
- پیشنهاد با ارزش متمایزی را برای کانال تعریف کند.
- آمیخته ای از ابزارهای ارتباطی آنلاین و آفلاین را جهت جذب بازدیدکنندگان به وبسایت شرکت مشخص کند.
- چرخه زندگی مشتری آنلاین را ازطریق مراحل جذب بازدیدکنندگان و تبدیل آنها به مشتری و حفظ و رشد انها مدیریت کند.
منافع بازاریابی دیجیتال:
فروش- رشد فروش (فروش آنلاین مستقیم و فروش از طریق کانالهای آفلاین)
ارزش اضافه (ارائه منافع اضافی آنلاین)
صحبت- نزدیک شدن به مشتری (ایجاد یک دیالوگ دو طرفه از طریق تعامل در وب)
صرفه جویی در هزینه ها (فروش و خدمات آنلاین جهت کاهش هزینه های چاپ، دستمزد، پست و ...)
توسعه برند آنلاین (ازطریق ارائه پیشنهادهای جدید و ...)
نفوذ در بازار: استفاده از اینترنت برای فروش کالاهای موجود در بازار
توسعه بازار: استفاده از اینترنت و هزینه پایین تبلیغات بدون نیاز به ورود در بازارهای دیگر
توسعه محصول: استفاده از اینترنت جهت ارایه کالاها و خدمات جدید.
تنوع گرایی: استفاده از اینترنت جهت فروش محصولات جدید در بازارهای جدید.
Geyskens و همکاران دیدگاهی ارائه کردند که 3 شکل از توسعه تقاضا برای شرکت در هنگامیکه از کانال های اینترنتی استفاده می کنند دارند:
الف- توسعه بازار
ب- تغییر برند
ج- عمیق سازی رابطه
B2B
B2C
C2C
C2B
C2G
B2G
G2G
اشکال مختلف حضور آنلاین:
1-Transactional E-Commerce Site:: خرید آنلاین را امکان پذیرمی سازد.
2-Service-Oriented Relationship-Building Website: اطلاعاتی را جهت خرید و ساخت روابط تحریک می کند. کالاها به صورت آنلاین آماده نیستند.
3- سایت ساخت برند: تجربه را جهت پشتیبانی برند فراهم می کند.کالاها (با ارزش کم و حجم زیاد) که برای خرید آنلاین آماده نیستند.
4- پورتال یا سایت رسانه: اطلاعات یاخبردرمورد دامنه ای ازموضوعات فراهم می کند.
5- شبکه های اجتماعی: تعامل بین مصرف کنندگان مختلف C2C
چالش هایی برای توسعه و مدیریت استراتژی بازاریابی اینترنتی:
- مسولیت غیر روشن یا غیر واضح
- عدم وجود اهداف مشخص
- عدم تعیین بودجه کافی
- هدر رفتن بودجه
- نتایج برای بازاریابی اینترنتی اندازه گیری نشده است.
کاربرد7S:
1-Strategy: مفهوم بازاریابی دیجیتال جهت نفوذ وحمایت ازاستراتژی سازمان
2- Structure: تغییر ساختارسازمان جهت پشتیبانی بازاریابی دیجیتال
3- System: توسعه فرآیندها و رویه ها و سیستم های اطلاعاتی برای پشتیبانی بازاریابی دیجیتال
4- Staff: بخش بندی کارکنان
5- Style: شامل روشی است که مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی رفتار می کنند.
6- Skills: قابلیت های متمایز کارکنان کلیدی
7- Super ordinate goals
اهداف فوق عادی: مفاهیم پیشرو در سازمان
چارچوب استراتژیک برای توسعه استراتژی بازاریابی اینترنتی:
1- فرصت آنلاین را تعریف کنید
تعیین اهدافE-Marketing
ارزیابی عملکرد E-Marketing
ارزیابی بازار آنلاین
2- انتخاب رویکرد استراتژیک
3- ارائه نتایج آنلاین